My Fatfight

Direktlänk till inlägg 4 september 2012

4 Sept-12 Jag behöver hjälp.

Av MrsE - 4 september 2012 12:45

Nej men hej hej...första gången jag sitter och bloggar vid en dator på flera dagar.


Hur står det till då? Ja förutom en huvudvärk utan dess like, så är det OK. Har varit på kursen. En mycket lärorik dag känner jag. Fick prata, diskutera och tänka efter mycket kring detta med hur man uppfattar sig själv, mot hur andra uppfattar mig. Spännande tyckte jag. Vad ger man för signaler? Skiner mina starka sidor igenom, eller ses jag som värsta neggot? Vi pratade även om hur man kan uppfatta olika egenskaper..vissa ser dom som negativa medans andra tycker de är positiva. Hmm..bra saker det där.


För är det något jag är proffs på, så är det att vara negativ om mig själv. Ja det är inte många snälla tankar där inte. Jag är världsbäst på att trycka ner mig själv. Hemskt..ja, men så ser det ut. Så det var häftigt att se hur mina negativa tankar ( eller egenskaper om man vill kalla det så) kunde vändas till ngt positivt. Ja men sådan är jag ju faktiskt...det har jag inte tänkt på. En aha-upplevelse. Lite hemläxa på det blev det också, så jag har att pyssla med.


Men vad händer igentligen med vikten, kära du? Ja aaa, vad händer på den fronten? Det ligger lite på is känner jag. Jag vet bara inte hur jag skall gå vidare. Tänkte kolla med er, härliga läsare. Vad har ni för tips? Något ni absolut tycker att jag skall testa. Jag är öppen för det mesta, har provat det mesta, och vet igentligen bara vad som i n t e funkar. Men lite ideér skulle inte vara helt fel...då det råder torka hos mig.


Nej, nu skall jag slänga mig i soffan, knapra en alvedon eller två och vila lite innan vilddjuren skall hämtas.


Later!!


 
 
Heléne

Heléne

4 september 2012 13:51

Kännet igen mig otroligt i ditt inlägg, precis som du är jag också väldigt kritisk och negativ när det kommer till mig själv. Spelar liksom ingen roll vad jag gör då ingenting känns bra nog. Men det är bara att kämpa på med sin dåliga inställning till sig själv och försöka inse att vi är inte sämre än någon annan vi måste bara kämpa lite mer för att inse det :-)

http://size0inmyheart

MrsE

4 september 2012 15:18

Oh, tack för ditt inlägg.
Ja visst är det enklare att tänka negativt. Och visst är vi inte sämre än ngn annan, jag kan känna själv bara att jag blivit sådan efter många motgångar, misslyckanden och ett slags...självhat. Låter hemskt, men där har vi sanningen. Vi får börja tänka bättre tankar om oss själva, vara lite snälla :-) Som vi behandlar andra förhoppningsvis.

 
Therese

Therese

4 september 2012 17:54

Jag har ju inte testat så många sätt, jag har bara tagit ett och kört på det... och det funkar för mig.. Det jag gör är att hålla koll på kalorier in, dvs jag förbjuder ingenting men jag har en gräns på hur mycket maten och onyttigheter får kosta per dag.

Visst det krävs att man ser över sina matrutiner och förändrar dem, men det är samtidigt det som behövs i längden. Nyttig och rätt mat helt enkelt.

Jag har tagit hjälp av www.viktklubb.se för att lära mig det här med kalorier och det har funkat toppen för mig so far. Planering är ett måste för mig för att få till det däremot, vilket jag tror är en av grundstenarna i att räkna kalorier. Sen att ta ett mindre mål och inte "Måste ner 83459724795 kilo" på en gång, utan säga "ska ner 5 kilo som första mål" och på vägen mot de fem ha ett eller två delmål med någon sorts belöning.

- Planering
- Delmål, många och ofta! Skippa ditt stora mål på -61, ta -5 eller -10 som mål istället och sen småmål på vägen inom det "lilla" målet.
- Belöningar (EJ ätbara! ;))

http://fran100till60.blogspot.se

MrsE

4 september 2012 18:23

Tack så hemskt mycket för ditt inlägg. Jag har provat detta med att räkna kcal flera gånger. Problemet för mig blir att jag alltid går hungrig. Ett resultat av att jag inte hittar mättande kcal- snål mat...tror jag. Och då lessnar jag. Men jag tar gärna emot mattips..använder mig själv av matdagboken.se. Samma upplägg.
Tack igen!

 
Himmelblå

Himmelblå

4 september 2012 18:54

Svårt det men jag tycker att delmål funkar bra även om man självklart har ett slutmål med.
Tror man får pröva sig fram tills man finner sin grej sin mission på nåt sätt.
Har bl ringt?

http://himmelbla.blog.se

MrsE

4 september 2012 19:44

Ibland känns det bara som att jag inte kommer hitta ngt som är "min" grej..jobbigt. Men givetvis finns det.
Neeeej, dom har inte ringt....denna ovisshet. It drives me crazy!! Haha

 
Steppan

Steppan

4 september 2012 20:53

Jag har inte heller hittat min grej. Men jag känner som såhär, att slopar jag godis, läsk och den värsta snabbmaten såsom pizza, kebab, donken osv så är jag en bit på väg. Kan jag sen äta tre mål om dagen (lunch och middag med sallad till!) plus ett eller två mellanmål så är jag ytterligare en bit på väg. I början kanske man äter lite för mycket mat, men jag känner som så i alla fall att nu "behöver" jag inte vräka i mig då jag vet att jag får mat igen om tre timmar. Tidigare har jag ju ätit ett stort mål på kvällen och där emellan småätit skräp för att jag är hungrig men för lat för att orka laga ordentlig mat.
För mig har det här varit början, och sen får man utforma planen bättre allteftersom. Kanske äta mindre kolhydrater, mer eller mindre av något annat etc. Jag är en allt eller inget människa ut i fingertopparna, så det känns meningslöst många ggr, men samtidigt så mår jag ju mycket bättre och jag tror kroppen mår mycket bättre just av regelbundenheten. Tror det är bättre att kanske äta lite för mycket (nu menar jag förstås inte mängder mer!!) kalorier om det är av bra mat än att hoppa från diet till diet. Jag tror att den vill ha tryggheten för att släppa på kilona! Sen att det tar längre tid i början, det får vara så. Vi har inte fått på oss en fatsuit över en natt även om man mer än allt skulle vilja kunna kliva ur den så lätt...
Lite av mina tankar!
Kram på dig!

http://steppansviktresa.bloggplatsen.se

MrsE

4 september 2012 21:27

Oh tack för din kommentar...du har så rätt så!! Jag tänker väll som du..allt eller inget. Men det funkar inte alltid, det vet vi alla ;-) Ja att satsa på att ta bort all skit är ju det bästa igentligen. Kram kram!!

 
alex

alex

4 september 2012 22:20

jag tror det är bra och börja med en sak i taget... och sedan lägga upp flera delmål. Första började jag med att skippa all skit mat och åt vanlig mat i ca 2 veckor, sedan började jag lägga in regelbunden träning, sedan började jag räkna kalorier etc.... ja du fattar vad jag menar.... ta en sak i taget.. när jag börjar med allt på en gång, så faller det för mig :).... fast de är ju så jag funkar :)

http://mlbloggen.blogg.se

MrsE

4 september 2012 23:31

Ja men det låter ju vettigt. Jag är likadan...allt eller inget. Så när jag börjar, börjar jag med allt på en gång. Och det blir bara för mkt. Jag blir less och lägger av. Skynda sakta är alltså planen ;-) Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av MrsE - 26 november 2012 22:20

Hej!   Jag har fått in vikterna på de som redovisade förra veckan, och de jag inte fått in var samma som inte skrev förra gången, så jag antar att de inte är med. Jag kör en lista här ikväll iallafall.   Vinnaren av BOL del 2 vecka 2 ääääääär...

Av MrsE - 26 november 2012 19:54

Återkommer imorgon med veckans BOL vinnare. Har inte fått allas vikter ännu. Hörs....

Av MrsE - 21 november 2012 23:15

Skall sova. Rethosta och halsont...igen!! Trött. Låååång körövning imorgon. Låååååååååångt storrep på lördag. Julmarknad med sång på söndag. Kommer min hals att strejka? Måste köpa honung imorgon! Skall ha min första "musik"lektion imorgon. D...

Av MrsE - 20 november 2012 20:08

Hejsan hej. Har väntat in några vikter som inte kom in igår, men jag kör en sammanfattning av första veckan av BOL del 2, luciafighten nu. En person har valt att hoppa av, av personliga orsaker, och 4 st har inte lämnat in sina vikter. 2 st har gåt...

Av MrsE - 19 november 2012 23:10

Ok..jag är inte alls glad övet veckans invägning..har gått upp 0.7 kg. Känns kass, och motivationen är nere vid fotknölarna. Vet inte varför det blir så. Bro har lovat att inte ta hem mer bakverk, då jag är så enormt beroende av socker. Jag skyller a...

Presentation


Enough is enough! Följ min kamp mot mina oönskade kilon. När denna resa är över skall jag ha gått ner ca 60 kg, och det kommer inte bli enkelt! Men jag kör på, vad har jag att förlora?!

My fatfight

13/2: Startvikt: 136,6 kg

16/4: 136,6 kg (igen!)

20/4: 135,6 kg (-1,0 kg)

23/4: 134,1 kg (- 2,5 kg)

25/4: 132,4 kg (- 4,2 kg)

30/4: 131,0 kg (-5,6 kg)

4/5: 129,9 ( -6,7 kg )

7/5: 130,9 (-5,7 kg)

14/5: 132,1 (-4,5 kg)

21/5: 131,2 (-5,4 kg)

28/5: ?????????

4/6: 131,5 kg (-5,1 kg)

1/10: 130,5 kg (-6,1 kg)

8/10: 130,0 kg (-6,6 kg)

15/10: 130,4 kg (- 6,2 kg)

22/10:127,2 kg (-9,4 kg)

29/10: 125,2 kg (-11,4 kg)

Mina mål

Delmål 1: -10 kg 25/10/12

Delmål 2: -15 kg

Delmål 3: -20 kg

Delmål 4: -25 kg

Delmål 5: -30 kg

Delmål 6: -35 kg

Delmål 7: -40 kg

Delmål 8: -45 kg

Delmål 9: -50 kg

Delmål 10: -55 kg

Slutmål: -61 kg

Vi är med i BOL 2012

Hejdå kilon!

Kvar till premiären!

Gästbok

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards